torsdag 18 oktober 2012

Kein Internet, plugg och Volksfest

Det var ett tag sedan sista inlägget men det är ju bara ett gott tecken, det innebär att jag inte sitter hemma och har tråkigt! 

Förra onsdagen hände något fruktansvärt här nere, internet försvann från två av studenthemmen här vid skolan..!! Aldrig någonsin har jag sett så mycket folk i köket samtidigt, och absolut inte så prat glada. Det är tydligen något så fruktansvärt som detta som krävs för att alla ska umgås en vanlig onsdagskväll! Som tur är var det tillbaka dagen efter.

Bortsett från det så hände det inte mycket förra veckan. Dagarna spenderades i skolan och kvällarna tillsammans med gruppen för grupparbete. Kände mig aningen sliten tillslut, och det toppades med 10 timmar i skolan på fredagen och lördagen samt två presentationer. Men på lördag eftermiddag kändes det bättre än någonsin, allt fixat, klar med första kursen! 6 ECTS in på kontot! Plugget är bra mycket intensivare här nere och fler muntliga presentationer, men jag gillar det.

På Söndagen fick jag min belöning efter allt hårt slit i skolan, Cannstatter Volksfest, även känd under namnet Wasen. Världens näst största ölfestival, efter Oktoberfest. Och eftersom vi redan besökt Munchen för Oktoberfest så var vi ju givetvis tvungna att svänga förbi Stuttgart för Cannstatter.
Liksom i Munchen så var det ett enda stort nöjesfält inklusive öltält. Något för hela familjen, inte sant?
Nu efteråt kan jag bara tala om att det här var minst tio gånger galnare än Oktoberfest eftersom 2000 av oss studenter från European School of Business och de andra delarna av Reutligen University åkte dit tillsammans. 
Öltältet för dagen var Fürstenberg, vilket var en helt okej öl, dock sämre i smaken än Augustiner i Munchen. Men tältet var nästan lika stort, runt 4-5000 platser.
Vår rektor hade ett tal och även han svepte en liter öl utan problem! Sann tysk från Baden Württemberg. Han kör mercedes, har byggt sitt eget hus och har två barn! (Här nere är det de tre sakerna som gör dig till en sann tysk man). Det var fest redan på tåget dit och sedan ett enda stort party tills vi drog oss hemåt sent på söndagkvällen/natten. 
Jag träffade så mycket roligt folk, vi dansade och sjöng, helt klart min bästa upplevelse hittills här nere (Självklart slank en och annan öl ned med). Börjar känna mig mer och mer öppen för att flytta hit permanent!
Om ni vill se lite snabbt hur go stämningen var kan ni kika videon. Börja titta ca 40 sekunder in. Dock filmat med digitalkamera efter lite party, så ni fattar!
Det här veckan har än så länge bestått av, förutom skola, födelsedagsfirande för Fernando på min våning. Vi såg även Germany - Sweden i köket i tisdags. I halvtid var mina tyska vänner på våningen lagom kaxiga, och efter 4-0 i andra så bad de om ursäkt för förnedringen. Lite komiskt att jag just då skojade med dem om att vi bara behövde göra 4 mål för att ta poäng. "Was hat passiert?" var det enda de tyska kommentatorerna frågade sig i direktsändning 40 minuter senare. Ibland är det härligt att komma från Sverige!

Idag har jag stor städat och nu väntar vi bara in kvällen då det är fest i baren i ett av de 4 studenthemmen, (Självklart har studenthemmen egna barer i källaren). 
Så här glad blev Niels på Stuttgart Bahnhof. "Hey, look there, Candy Shop!".
2 sekunder senare, "I take you to the Caaandy Shooop! I let you li....." 
Ni fattar! Haha

Auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar