söndag 18 november 2012

Snöstorm, Amsterdam, Zoo och livet!

Lite sent att uppdatera nu men tiden flyger verkligen förbi här nere. Eftersom alla inte vet vad jag håller på med här nere så får jag köra en kortare uppdatering från senaste tiden!


För några helger sedan åkte vi till ett av slotten här i närheten, Schloss Lichtenstein, mitt i årets första snöstorm.
Med 1500 meters "klättring" längs en sluttning upp till slottet på toppen av en klippa så var vi alla överens om att det var de mest äventyrliga vi gjort hittills här nere i Tyskland. Hälften höll på att stryka med på vägen upp och andra hälften tappa vi bort på vägen ned, de tog taxi istället!... Hur som helst, väl där uppe gick vi på slottstur och vi tog självklart x antal foton som de turister vi är! 
Innan vi klättra ner igen åt vi den godaste maten jag ätit hittills här nere. 

Dagen efter, på söndagen, hoppade vi på tåget norrut mot Köln, för att sedan åka mot Amsterdam. Men eftersom vår skjuts till Amsterdam inte gick förrän på kvällen så spenderade vi några timmar i Köln. Vi tittade på Kölnerdomen, en katedral som en gång i tiden var världens högsta byggnad. 
Vi hann även med att äta ute, gå på chokladmuseum...
... och se Playboy Club Köln innan det var dags att hoppa in i bilen med holländaren Klaus. Väl framme i Amsterdam tog vi in på vårt hostel, International Budget Hostel, där jag spenderade två nätter tillsammans med mina reskamrater som bestod av fyra ryssar och en spansk tjej. Förhoppningsvis slipper jag bo på ett hostel som detta igen...
Under tiden i Amsterdam hann vi med att åka på en båttur i kanalerna, besöka Coffee Shops.... 
.... ,se Red Light District och resten av staden, både dagslivet och nattlivet. 
 Cyklar överallt....
 På tisdagen begav vi oss hemåt igen och var tillbaka i Reutlingen framåt kvällen. Det var ännu en lyckad resa, Europa är mindre än man tror!


Förra helgen åkte vi till Stuttgart för en heldag på Porsche Museum och Mercedes Benz Museum. Då jag inte är speciellt intresserad av bilar bortsett från att jag gärna skulle köra en dyr och snabb bil så hade jag inga höga förväntningar. Vi startade med att besöka Porsches Museum som ligger i närheten av deras kontor och försäljningsområde strax utanför Stuttgart. 
Efter en och en halv timme bland bilarna var vi nöjda allihopa, speciellt jag då jag fick spendera kvalitetstid med min favoritbil, Porsche Panamera. En dag ska det bli du och jag... en dag! 

Efter en lunchpaus på en restaurant i centrum åkte vi till andra sidan staden för att besöka Mercedes museum. 
Det var modellen större och man kunde följa utvecklingen från den första bilen till dagens moderna bilar. Vi spenderade nog runt 2 och en halv timme där inne men höjdpunkten var besöket i försäljningsdelen då vi kunde provsitta nya bilar. Hur som helst så hade vi alla en trevlig dag än en gång, och på kvällen firade vi Faisal's födelsedag med en något för vild ute kväll/natt..

Då jag har svårt att ta mig tid att skriva om vad som händer här nere väljer jag bara att skriva kort om utvalda delar. Nu börjar skolan dra igång på allvar med, snart dags för exams här nere. Jag har redan vart här nere i över två och en halv månad.. hemska tanke att jag inom en alldeles för snar framtid ska bege mig hemåt!...

Idag åkte vi till Stuttgart igen, boys day off! Åtta grabbar, ett Zoo och soligt väder, vilken söndag, kvalitetstid! Tror vi var mer exalterade än småbarnen!
 ..
 ..
 .. :)
och sist men inte minst..
Tills nästa gång, take care!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar